First Anual Dominican Writers Conference
Primera Conferencia Anual de Escritores Dominicanos
This past Saturday, May 4th, I attended the first annual Dominican Writers conference in New York. Having been there since the early stages of Dominican Writers, it was exciting to see them doing an event of this scale.
I was itching to get back to my preferred way to connect with the community, which has always been through events. This first conference was in honor of Josefina Baez who, like many other people, I have admired from afar.
If you are not aware who she is yet, Baez is an ArteSana, storyteller, performer, writer, teacher, director and devout. She is also the founder and director of Latinarte/Ay Ombe theatre, and the mastermind behind books like Dominicanish, Comrade, Bliss ain’t playing and Latin In (Antología de Autología), to name a few.
The agenda for the day was completely packed, almost to a fault.Since we started a little later, it was hard to navigate the other sessions that followed the opening remarks. I managed to attend two panels, starting with “The Importance of Place: A Conversation” where I snapped a picture that generated some interesting comments, and Led Black, from UptownCollective.com, reminded us —among many things— that creativity is not only linked to art, it is a means of survival for the community.
I, then, attended “Owning Our Narratives: How Dominicans Are Reshaping the Newsroom.” The panelists were nothing short of impressive, including Dominicanas like Amanda Alcantara, whose book Chula I read and wrote about. And New York Times reporter, Sandra E. Garcia, who was quick and gracious to tell someone in the audience —who shared a professor called her work “too hood”— that “you can be hood and still be a NY Times reporter.” I would have, personally, loved to spend more time on the questions rather than the introductions —which ended up taking most of the time— since I could feel the room was bursting with questions and stories that, sadly, we could not share.
The last session I attended was the honoring of Josefina Baez. This was the first time I heard her speak in person, and to say she is captivating doesn’t begin to cut it. I tend to ask many questions and aim to interact with people and panelists when I attend events, but this time I mostly just focused on listening. And, of course, she delivered. Passion, insight, wellness, and a reminder that it is never too late to start again, never too late to heal yourself and that joy is the most significant gift we can give ourselves first, and then others.
El pasado sábado, 4 de mayo, asistí a la primera conferencia anual de Escritores Dominicanos en Nueva York. Habiendo estado allí desde las primeras etapas de la organización, fue emocionante verlxs haciendo un evento de esta escala.
Tenía ganas de volver a mi forma preferida de conectar con la comunidad, la cual siempre ha sido a través de eventos. Esta primera conferencia fue en honor a Josefina Baez, a quien, como a muchas otras personas, he admirado muchísimo desde lejos.
Si aún no sabes quién es ella, Baez es ArteSana, narradora, intérprete, escritora, maestra, directora y devota. Ella es también la fundadora y directora del teatro Latinarte/Ay Ombe, y la mujer detrás de libros como Dominicanish, Comrade, Bliss Ain't Tint y Latin In (Antología de Autología), por nombrar algunos.
La agenda del evento estaba llenita, casi por completo. Como comenzamos un poco más tarde, fue difícil navegar por las otras sesiones. Logré asistir a dos paneles, comenzando con "La importancia del lugar: Una conversación", donde tomé una foto que generó algunos comentarios interesantes, y Led Black, de UptownCollective.com, nos recordó —entre muchas otras cosas— que la creatividad no solo está vinculada al arte, sino que es un medio de supervivencia para la comunidad.
Luego asistí a “Ser Dueñxs de Nuestra Narrativa: Cómo lxs Dominicanxs Están Cmabiando las Noticias’. Las mujeres en el panel eran geniales, incluyendo a dominicanas como Amanda Alcantara, cuyo libro Chula leí y compartí por aquí. Y la reportera del New York Times, Sandra E. García, quien fue rápida y amable al decirle a alguien en la audiencia —que compartió que un profesor dijo que su trabajo era "demasiado hood"— que "puedes ser hood y aún ser unx reporterx del NY Times”. Personalmente, me hubiera gustado dedicar más tiempo a las preguntas del panel en lugar de a las introducciones, ya que podía sentir que la audiencia tenía muchas preguntas e historias que, lamentablemente, no se pudieron compartir.
La última sesión a la que asistí fue en reconocimiento a Josefina Báez. Esta fue la primera vez que la escuché hablar en persona, y decir que me cautivó no empieza a describir lo vivido. Tiendo a hacer muchas preguntas, y a interactuar con personas y panelistas cuando asisto a eventos, pero esta vez me centré principalmente en escuchar. Y, por supuesto, ella lo dió to’. Pasión, perspicacia, bienestar, y un bello recordatorio de que nunca es demasiado tarde para empezar de nuevo o para cuidarte, y que la alegría es el regalo más importante que podemos darnos, primero a nosotrxs mismos, y luego a lxs demás.
Carmen is the founder and creative director of Hola, Rita. She is originally from the Dominican Republic and currently works in advertising full time in NYC. She loves attending events and will always be down for coffee and collaborating. / Carmen es la fundadora y directora creativa de Hola, Rita. Originalmente de la República Dominicana, Carmen trabaja en una agencia publicitaria en Nueva York y siempre está dispuesta a juntarse a tomar un café y colaborar con otrxs creadorxs.